Met The Canadian naar Vancouver (Stop 4 Vancouver)

The Canadian

Volgens veel mensen zou de laatste treinreis die ik zou maken met The Canadian de mooiste worden. Tegen het vallen van de avond vertrok ik uit Jasper en heb ik helaas niet veel kunnen zien. Rond een uur of 5 was het te donker om nog iets te kunnen zien. Dan moest ik maar mijn avondeten opeten een beetje lezen en proberen vroeg te gaan slapen. In de ochtend reed ik langzaam naar Vancouver en zelfs dat stuk was erg mooi om te zien. Voor het eerst sinds weken zag ik geen sneeuw en was het boven het vriespunt. Bijna alle bomen hadden nog bladeren en het stikte van de vogels.

Vancouver

Vancouver is echt weer een stad. De hoeveelheid mensen en hun bedrijvigheid geeft je energie terwijl je eigenlijk moe bent van weer een dagje treinen. Er zijn verschillende leuke wijken in Vancouver en het leukste vond ik er gewoon rondlopen en mensen kijken. Het middagje dat ik in Stanley Park was heb ik mij het meest vermaakt. Grote groene bomen maken echt een bos zo aan de rand van het centrum.

Ik schrok van de hoeveelheid daklozen. Nu was ik er voor gewaarschuwd dat er veel waren, maar het was erger dan ik dacht. Op een ochtend besloot ik door “hun” wijk te lopen. Tientallen, zo niet een paar honderd daklozen, had ik gezien in een tijdsbestek van misschien een half uur. Ik voelde mij machteloos en hulpeloos en tegelijkertijd voelde ik mij ook erg ongemakkelijk. Ook al vind ik Canada heel mooi en zou ik er graag willen wonen, er zijn wel problemen in dit land. De grote hoeveelheid daklozen verspreid over het land bijvoorbeeld, het vernietigen van kostbare natuur voor olie en de gevolgen van de Europese invasie voor de oorspronkelijke bewoners van het land, zijn slechts een paar voorbeelden. Net als in Amerika kunnen ze in Canada problemen met mooie woorden goed bagatelliseren.

Seattle

Ik was zo dichtbij de Verenigde Staten en Seattle dat ik besloot de grens over te gaan. Voor een habbekrats kon ik de bus pakken en slechts een paar uur later was ik in Seattle. Na twee dagen vond ik het daar weer mooi geweest en besloot met een boot naar Vancouver Island te gaan.

Vancouver Island

Vancouver Island is eigenlijk net een klein land. Het is groter dan Nederland en ik heb er slechts een paar dagen kunnen zijn. Ik kwam aan in Victoria en de hoofdstad van British Columbia is een mooie stad. Niet zo standaard als de meeste steden die ik onderweg heb gezien en in het centrum staan veel mooie gebouwen. De tweede en laatste dag in Victoria was het heerlijk weer en heb ik een fiets gehuurd. De hele dag moest ik een zonnebril dragen en ik genoot van het heerlijke weertje terwijl ik de omgeving van Victoria aan het ontdekken was. Vanaf Victoria ging ik met de bus naar Nanaimo, om daar mijn laatste 2 dagen te genieten van mijn trip.

Nanaimo

De terugreis naar Ottawa verliep goed totdat ik moest landen. Na 1.5 uur boven Ottawa gevlogen te hebben gingen we terug naar Toronto omdat de sneeuwstorm te heftig was. Uiteindelijk kon ik op een ander vliegtuig stappen en nog dezelfde avond in Ottawa landen om kerst te vieren met mijn nieuwe familie. De trip was geweldig en kerst was super. De echte Canadese winter is ook begonnen, vanmorgen lag er een sneeuwlaag tot aan je knie. Dat betekent het sneeuwvrij maken van de oprijlaan en veel plezier hebben!